Mądrość i wiedza antyczna

Mądrość oznacza nade wszystko trzeźwość jasne myślenie

Z. Kubiak

Mądrość i wiedza spółczesna

Nie przyjmować nigdy żadnej rzeczy za prawdziwą zanim jej nie poznam w sposbó oczywisty jako takiej: tzn. Unikać starannie pośpiechu i uprzedzeń, nie obejmować swoim sądem niczego poza tym co się przedstawi memu umysłowi tak jasno i wyraźnie, iż nie ma żadnego powodu poddania go w wątpliwość.

Kartezjusz Rozprawa o metodzie
Myśl jest wywrotowa i rewolucyjna, destruktywna i okropna: myśl jest bezlitosna dla uprzywilejowanych, ustalonych instytucji i uspokajających zwyczajów.

Myśl jest anarchiczna i nie przestrzega prawa, jest obojętna wobec władzy i niefrasobliwa wobec sprawdzonej mądrości wieków.

Myśl zagląda w otchłanie piekła i nie czuje lęku, jak gdyby była panem Wszechświata.

Myśl jest wielka, szybka i wolna,

Jest światłem tego świata największą chwałą człowieka.

E Fromm
Kto udaje się do samego siebie, ryzykuje że spotka się z sobą. 

Zwierciadło nie komplementuje lecz wiernie pokazuje tego, kto w nie spogląda, czyli ową twarz, której nigdy nie pokazujemy światu, ponieważ zakrywamy ją personą, maską aktora. 

Ale zwierciadło leży za maską i pokazuje prawdziwe oblicze. Tak przedstawia się pierwsza próba odwagi na tej drodze wewnętrznej – próba, która wystarczy by większość ludzi odstraszyć, albowiem spotkanie z samym sobą należy do przeżyć nieprzyjemnych, których próbujemy unikać tak długo, jak długo wszystkie treści negatywne udaje się przerzucić na otoczenie. 

Jeśli człowiek jest w stanie zobaczyć własny cień i znieść wiedzę o nim wówczas pierwsza część tego zadania zostaje rozwiązana.

C G Jung. Archetyp nieświadomości zbiorowej.
Religie są podobne do robaczków świętojańskich: świecą tylko w ciemności. Pewien stopień ciemnoty jest warunkiem religii, żywiołem w którym może żyć. Lecz gdy tylko astronomia, nauki przyrodnicze, geologia, historyja, geografia i wreszcie królowa nauk, filozofia rozbłysną światłem i rozproszą ciemności, wnet  każda na cudach opierająca się religia upadnie, a filozofia zajmie jej miejsce.

A. Schopenhauer O religii. Wyd. Vis a vis k-ów 2019 str. 34.

Religie dają prawdy. Filozofia szuka prawdy czystej, niezmiernie trudnej, a może niemożliwej do osiągnięcia.
Patrz w głąb rzeczy

... Purpura cesarska to włosy jagnięcia zanurzone w krwi skorupiaka(...)

Przy wyobrażeniach rzeczy z pozoru nawet bardzo godnych zaufania należy je obnażyć i popatrzeć na ich marność a zedrzeć z nich pozorną świetność, która się chlubia. Strasznym jest bowiem oszustwem zaślepienie, a wtedy właśnie najbardziej ono omamia, gdy ci się zdaje że się zajmujesz sprawami niesłychanie ważnymi.

Marek Aureliusz
Siedmiu ci mędrców, miasto, imię i słowo podam

„Najlepsza jest miara" rzekł Kleobulosz Lindos

CHilon z Lacedemonu,Poznaj samego Siebie"

Periander co żył w Koryncie Trzeba powściągać gniew"

Pittakos z Mityleny powiadał ,, Niczego za nadto"

Solon w Świętych Atenach ,,Patrzeć na koniec życia"

Anonimowy epigramat z Antologii palatyńskiej najważniejsze sentencje największych (za Platonem) siedmiu greckich mędrców i filozofów;

Prawa człowieka a prawa kobiet[1], czyli skoro kobieta ma prawo wejść na szafot ma także prawo wejść na mównicę.

5
(1)

Prawa człowieka a prawa kobiet[1], czyli skoro kobieta ma prawo wejść na szafot ma także prawo wejść na mównicę. Historia Olympe De Gouges (1748-1793)

Koncepcja praw człowieka była już znana filozofii starożytnej i chociaż zarówno filozofia jak i starożytność są rodzaju żeńskiego to historia (także kobieta) zapamiętała wyłącznie filozofów – mężczyzn. Prawa człowieka wyrosły w oporze wobec europejskich absolutyzmów XVI i XVII wieku. Oświecenie jest tym okresem, w którym rozpoczęła się kodyfikacja tych praw. Ponadpaństwowe, ponadnarodowe i ogólnoludzkie prawa miały być przynależne każdemu człowiekowi wyłącznie z faktu jego człowieczeństwa – ale co oznaczał wtedy przymiotnik „ogólnoludzkie”.

Równość wobec prawa, wolność słowa i swoboda wyrażania poglądów, domniemanie niewinności, wolność religijna, suwerenność narodu nad każdą władzą, odpowiedzialność władzy wobec obywateli, prawo do niezawisłego sądu – z tymi prawami miał rodzić się człowiek. A co wtedy gdy urodziła się dziewczynka?  Materialnym zbiorem tych praw – niemalże matczynym łonem, jest Deklaracja praw człowieka i obywatela, uchwalona przez Konstytuantę francuską w 26 sierpnia 1789 r. Wszystko mogłoby wydawać się wspaniałe, gdyby nie fakt iż „Człowiekiem i Obywatelem” w tym “łonie” mógł być wyłącznie mężczyzna.

To „wyjęcie spod praw” blisko połowy ludzkości Konstytuanta uchwaliła niemalże nazajutrz po uchwaleniu samej Deklaracji. Nie wszystkie Francuski to zaakceptowały. Trzeba było nie lada odwagi by przeciwstawić się wtedy męskiemu światu. Taką odważną kobietą byłą Olympe De Gouges (1748-1793) – córka rzeźnika i pisarka, która w odpowiedzi na Deklarację Praw Człowieka-mężczyzny i Obywatela ogłosiła Deklarację Praw Kobiety i Obywatela. W odróżnieniu od kariery pierwszej Deklaracji ta druga pozostała tylko ciekawostką, a jej autorkę, za przeciwstawienie się terrorowi mężczyzny Robespierre’a zgilotynowali inni mężczyźni. Odwagę należy jednak cenić i zapamiętać. Chociażby po to by zadedykować ją np. niektórym naszym posłankom na Sejm RP, tak wiernie dziś służącym męskim instytucjom.  

Deklaracja Praw Kobiety i Obywatela

  1. Kobieta rodzi się wolna i zachowuje takie same prawa jak mężczyzna.
  2. Celem wszelkich stowarzyszeń o charakterze politycznym jest przestrzeganie naturalnych niezbywalnych praw mężczyzny i kobiety. Są po prawo do wolności, do własności do bezpieczeństwa i do oporu przeciwko uciskowi.
  3. Zasada wszelkiej niezawisłości tkwi w narodzie który nie jest niczym innym jak związkiem kobiety i mężczyzny.
  4. Jedyną gwarancją w egzekwowaniu naturalnych praw kobiety stanowi tyrania mężczyzny, który występuje przeciwko tym prawom.
  5. Prawo natury i rozumu zabrania wszelkich działań na szkodę społeczeństwa.
  6. Prawo musi być wyrazem woli powszechnej, wszyscy obywatele zarówno kobiety jak i mężczyźni, powinni współdziałać w jego tworzeniu. Wszystkim obywatelom równym obliczu prawa muszą przysługiwać takie sama prawa do wszelkich zaszczytów, pozycji i stanowisk (…)
  7. Kobiety przestrzegają nakazów prawa tak samo jak mężczyźni.
  8. Żadnej kobiety nie można poddać karze z wyjątkiem kar nakładanych na mocy prawa ogłoszonego przed popełnieniem danego przestępstwa i stosującego się do kobiet.
  9. Każda kobieta, w stosunku do której zostanie orzeczona wina podlega wszelkim nakazom prawa.
  10. Nikogo nie wolno prześladować z racji podstawowych przekonań. Kobieta ma prawo wejść na szafot musi zatem mieć prawo wejść na trybunę.
  11. Każda kobieta ma prawo powiedzieć „jestem matką twojego dziecka” i żadne barbarzyńskie uprzedzenia nie mogą jej skłaniać do ukrywania prawdy.
  12. Gwarancja praw kobiet pociąga za sobą absolutną zasługę służby państwu
  13. Kobieta i mężczyzna mają taki sam wkład w utrzymanie instytucji użyteczności publicznej.
  14. Obywatelki i obywatele mają jednakowe prawo do kontrolowania potrzeby opodatkowania.
  15. Wszystkie kobiety zjednoczone z racji wniesionego przez siebie wkładu ze wszystkimi mężczyznami mają prawo żądać od wszystkich urzędników państwowych sprawozdania z działalności.
  16. Żadne społeczeństwo w którym nie ma gwarancji praw i rozdziału władzy nie jest społeczeństwem konstytucyjnym
  17. Własność jest wspólna lub rozdzielona równo między obie płcie.

Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela

  1. Ludzie rodzą się wolni i równi z punktu widzenia prawa. (…)
  2. Celem każdej organizacji politycznej jest utrzymanie naturalnych i nie przedawnionych praw człowieka. Tymi prawami są: wolność, własność, bezpieczeństwo i opór przeciwko uciskowi.
  3. Źródło wszelkiej suwerenności spoczywa całkowicie w Narodzie, żadne ciało, żadna jednostka nie może wykonywać władzy, która nie pochodził aby wyraźnie od narodu.
  4. Wolność polega na czynieniu tego wszystkiego co nie szkodzi drugiemu.
  5. Ustawa może zabraniać tylko takiego postępowania, które jest szkodliwe dla społeczeństwa.
  6. Ustawa jest wyrazem woli powszechnej. Powinna być jednakowa dla wszystkich, zarówno gdy broni, jak wówczas gdy każe.
  7. Żaden człowiek nie może być oskarżony, aresztowany i więziony jak tylko w wypadkach określonych przez ustawę.
  8. Ustawa może wprowadzać tylko takie kary, które są oczywiście i ściśle potrzebne, nikt nie może być karany inaczej, jak tylko na podstawie ustawy wydanej i ogłoszonej przed popełnieniem przestępstwa.
  9. Każdy człowiek jest uważany za niewinnego, dopóki nie został uznany za winnego.
  10. Nikt nie może być niepokojony z powodu swoich przekonań, również religijnych, byle ich manifestowanie nie zakłócało porządku prawnego ustanowionego przez ustawę.
  11. Swobodna wymiana myśli i poglądów jest jednym z najcenniejszych praw człowieka, każdy obywatel ma więc wolność słowa, pisma, druku i odpowiada tylko za nadużywanie tej wolności w wypadkach określonych przez ustawę.
  12. Zabezpieczenie Praw Człowieka i Obywatela stwarza konieczność istnienia publicznej siły zbrojnej. Ta siła jest więc ustanowiona w interesie ogółu, a nie dla szczególnej wygody tych, którym została powierzona.
  13. Dla utrzymania publicznej siły zbrojnej oraz dla pokrycia wydatków administracji niezbędny jest ogólny podatek. Oowiązek jego uiszczania winien być rozłożony na obywateli stosownie do ich możliwości.
  14. Wszyscy obywatele mają prawo stwierdzić osobiście lub przez swoich przedstawicieli konieczność podatku publicznego, wyrazić na nie zgodę w sposób niczym nieskrępowany, czuwać nad jego zużyciem, ustalić jego wysokość podstawę wymiaru, sposób jego ściągania oraz czas trwania.
  15. Społeczeństwo ma prawo żądać od każdego funkcjonariusza publicznego sprawozdania z jego działalności.

[1] także do decydowania o sobie samej

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić artykuł

Wyniki 5 / 5. Ilość głosów: 1

Brak ocen. Bądź pierwszy!

Udostępnij