Mądrość i wiedza antyczna

Mądrość oznacza nade wszystko trzeźwość jasne myślenie

Z. Kubiak

Mądrość i wiedza spółczesna

Nie przyjmować nigdy żadnej rzeczy za prawdziwą zanim jej nie poznam w sposbó oczywisty jako takiej: tzn. Unikać starannie pośpiechu i uprzedzeń, nie obejmować swoim sądem niczego poza tym co się przedstawi memu umysłowi tak jasno i wyraźnie, iż nie ma żadnego powodu poddania go w wątpliwość.

Kartezjusz Rozprawa o metodzie
Myśl jest wywrotowa i rewolucyjna, destruktywna i okropna: myśl jest bezlitosna dla uprzywilejowanych, ustalonych instytucji i uspokajających zwyczajów.

Myśl jest anarchiczna i nie przestrzega prawa, jest obojętna wobec władzy i niefrasobliwa wobec sprawdzonej mądrości wieków.

Myśl zagląda w otchłanie piekła i nie czuje lęku, jak gdyby była panem Wszechświata.

Myśl jest wielka, szybka i wolna,

Jest światłem tego świata największą chwałą człowieka.

E Fromm
Kto udaje się do samego siebie, ryzykuje że spotka się z sobą. 

Zwierciadło nie komplementuje lecz wiernie pokazuje tego, kto w nie spogląda, czyli ową twarz, której nigdy nie pokazujemy światu, ponieważ zakrywamy ją personą, maską aktora. 

Ale zwierciadło leży za maską i pokazuje prawdziwe oblicze. Tak przedstawia się pierwsza próba odwagi na tej drodze wewnętrznej – próba, która wystarczy by większość ludzi odstraszyć, albowiem spotkanie z samym sobą należy do przeżyć nieprzyjemnych, których próbujemy unikać tak długo, jak długo wszystkie treści negatywne udaje się przerzucić na otoczenie. 

Jeśli człowiek jest w stanie zobaczyć własny cień i znieść wiedzę o nim wówczas pierwsza część tego zadania zostaje rozwiązana.

C G Jung. Archetyp nieświadomości zbiorowej.
Religie są podobne do robaczków świętojańskich: świecą tylko w ciemności. Pewien stopień ciemnoty jest warunkiem religii, żywiołem w którym może żyć. Lecz gdy tylko astronomia, nauki przyrodnicze, geologia, historyja, geografia i wreszcie królowa nauk, filozofia rozbłysną światłem i rozproszą ciemności, wnet  każda na cudach opierająca się religia upadnie, a filozofia zajmie jej miejsce.

A. Schopenhauer O religii. Wyd. Vis a vis k-ów 2019 str. 34.

Religie dają prawdy. Filozofia szuka prawdy czystej, niezmiernie trudnej, a może niemożliwej do osiągnięcia.
Patrz w głąb rzeczy

... Purpura cesarska to włosy jagnięcia zanurzone w krwi skorupiaka(...)

Przy wyobrażeniach rzeczy z pozoru nawet bardzo godnych zaufania należy je obnażyć i popatrzeć na ich marność a zedrzeć z nich pozorną świetność, która się chlubia. Strasznym jest bowiem oszustwem zaślepienie, a wtedy właśnie najbardziej ono omamia, gdy ci się zdaje że się zajmujesz sprawami niesłychanie ważnymi.

Marek Aureliusz
Siedmiu ci mędrców, miasto, imię i słowo podam

„Najlepsza jest miara" rzekł Kleobulosz Lindos

CHilon z Lacedemonu,Poznaj samego Siebie"

Periander co żył w Koryncie Trzeba powściągać gniew"

Pittakos z Mityleny powiadał ,, Niczego za nadto"

Solon w Świętych Atenach ,,Patrzeć na koniec życia"

Anonimowy epigramat z Antologii palatyńskiej najważniejsze sentencje największych (za Platonem) siedmiu greckich mędrców i filozofów;

Heretyk Menocchio. Gdy własne sumienie zabija.

0
(0)
Kadr z filmu Menocchio

Menocchio (Właściwie Domenico Scandela 1532-1599) był prostym młynarzem z Montreale w rejonie Friuli, swego czasu burmistrzem, ojcem jedenaściorga dzieci. Był także heretykiem. Różnił się od innych „herezjarchów” tamtego okresu tym, że był „zwykłym szarym człowiekiem”. Nie studiował na uniwersytetach, nie uczestniczył w uczonych dysputach, nie stykał się ze „światłymi umysłami” z tej czy innej strony barykady. Trudno odmówić mu jednak „sumienia” i wrażliwości. Nie był „ciemnym chłopem, niewiele mądrzejszym od wołu, którego zaprzęgał do pługa”[1]. Poza umiejętnością refleksyjnego myślenia, posiadł jeszcze jedną, niebezpieczną (bardzo niebezpieczną) umiejętność, potrafił czytać. Potrzeba analizy słowa pisanego i drukowanego – to największy postrach oczadziałych umysłów – tych intelektualnych  leni, którzy wiedzę znajdują w objawieniu – czyli tak naprawdę w tym, co im się przyśni na tyle wyraźnie, że aż w to uwierzą …. i każą wierzyć innym. Trudno się dziwić, że Papież Innocenty VIII (1484-1492) zatwierdził regułę, iż wszystkie publikacje książkowe muszą mieć licencję biskupa.

Kiedy go zabierano do więzienia, w jego domu znaleziono:

Biblię we włoskim przekładzie,

Il  Fioretto della Bibbia ( kataloński wybór tekstów biblijnych w przykładzie)

Il Rosario della Madonna. autorstwa dominikanina Alberta da Castello

przekład legenda aurea (Złotej legendy hagiografii świętych)

historia del Giudicio (pisana pisanego 15-wiecznym wierszem

Il cavalier Zuzane de Mandavilla (przekład Podróży Sir John-a Mandeville

Il Songo do Caravia (Wenecja 1541)

Il Suplemento delle Cornache (jedna z wersji kroniki Fiestiego) Lunario al Modo di Italia. (Almanach)

nie okrojone wydanie Dekameronu Boccaccia

Księgę bez tytułu, zidentyfikowana przez jednego ze świadków jako Koran[2].

Sumienie i książki kazały mu tworzyć własny pogląd na świat, społeczność, w której żył, czy też sprawy religijne. Pisał między innymi „Wierzę, że Duch Boży mieszka w każdym z nas … i ja też wierzę, że każdy, kto studiował może zostać księdzem bez święceń, bo to wszystko jest biznes.” Pisał także że „aniołów stworzyła natura, dokładnie w taki sam sposób w jaki w serze tworzą się robaki.[3] W zależności od stopnia intelektualnego nadęcia można uznać, że to „myśli ludyczne” albo „myśli oryginalne”. Trzeba jednak pamiętać, że np. doktor (anielski) Kościoła rzymskokatolickiego, patron m.in. studentów (!) oraz wszystkich uczelni i szkół katolickich pisał np. tak  „zarodek płci męskiej staje się człowiekiem po 40 dniach, zarodek żeński po 80. Dziewczynki powstają z uszkodzonego nasienia lub też w następstwie wilgotnych wiatrów.” Inny doktor Kościoła Św. Augustyn (patron m.in. drukarzy i wydawców!) pisał ze „Kobieta jest istotą pośrednią, która nie została stworzona na obraz i podobieństwo Boga. To naturalny porządek rzeczy, że kobieta ma służyć mężczyźnie.”[4]

Człowiek swojego sumienia nie zagłuszy. Eppur si muove (a jednak się kręci)  – powiedział (wg legendy i to szeptem) Galileo Galilei inkwizytorom, pomimo, że ci zmusili go do wyrzeczenia się swoich poglądów na heliocentryzm, co uratowało go przed stosem. Swojego sumienia nie mogli  natomiast zagłuszyć Giordano Bruno, czy Servetus. Święci; Augustyn czy Tomasz także swojego zagłuszyć nie mogli, szkoda tylko, że ich pogląd tak bardzo szkodził tej ładniejszej połowie ludzkości, w przeciwieństwie do Menocchia, którego myśl szkodziła serowym robakom…. i księżom.

 Niepohamowane gadulstwo, chłopska odwaga w mówieniu co się myśli, antyklerykalizm, a przede wszystkim własne sumienie zaprowadziły go zatem na stos. Trafił tam niecałe 2 lata przed Giordanem  Brunem, na którym wykonano wyrok w Rzymie w 1600 roku. Akta jego przypadku są zachowane w Udine. Po dwóch rozprawach, długim przesłuchaniu więzieniu i torturach Dominikanie stwierdzili kategorycznie, że młynarz zaprzeczył dziewictwu Najświętszej Dziewicy, bóstwu Chrystusa, istnieniu bożej opatrzności, nie zasługuje zatem by żyć.

Dlaczego wato o nim pamiętać. Po pierwsze: bo był jednym z setek tysięcy zamęczonych i spalonych żywcem w imię Boga. Po drugie był człowiekiem, któremu własne sumienie poruszone obserwacją otaczającego go świata i lekturą nie pozwoliło milczeć. Bez względu na „wartość” jego myśli bez odwagi takich ludzi jak on i tysiące jemu podobnych nie mielibyśmy dziś Wolnego świata.  Nie moglibyśmy teraz ze swych ciepłych domów śmiać się w nos bigotom m i wszelkiej oczadziałej łobuzerii.

[1] Za E Gibon Zmierzch Cesarstwa Rzymskego

[2]  N. Davies Europa Rozprawa historyka z historią

[3] Carlo Ginzburg Tche cheese nad the worms za N. Davies…

[4] Miesięcznik w drodze Archiwum nr 343 (03/2002) dzięki Paweł S Poprzedni artykuł Następny artykuł

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić artykuł

Wyniki 0 / 5. Ilość głosów: 0

Brak ocen. Bądź pierwszy!

Udostępnij